Wanneer u plannen heeft voor nieuwe huisvesting start u met het onderzoek naar de haalbaarheid. Dit begint met een korte schets op papier. Wanneer het serieuzer wordt is het goed om de bouwmanager mee te laten kijken en gedegen onderzoek te laten doen of de plannen echt haalbaar zijn. Naast de financiële haalbaarheid zijn er andere aspecten waarmee rekening kan worden gehouden, waaronder: duurzaamheid, innovatie, tijdsplanning en functionele en ruimtelijke aspecten. Daarnaast zijn er harde verplichtingen waaraan dient te worden voldaan zoals wetgeving, vergunningen, omgevingseisen en de technische mogelijkheden. 

De beschikbare tijd is vaak beperkt en wij kijken graag mee om hier een gedegen inschatting van te maken. Bij het bepalen en combineren van de verschillende aspecten en verplichtingen kijken we niet alleen naar de realisatiefase, maar daarin nemen we ook exploitatiemogelijkheden mee om te kijken of het project ook economisch haalbaar is. Wat is de impact van (ontwerp)beslissingen op d lange termijn? De opdrachtgever kan zich tijdens deze stap blijven focussen op het primaire proces en wij zorgen ervoor dat het zo moeiteloos als mogelijk verloopt. 

Financiële haalbaarheid
De financiële haalbaarheid is voor op de opdrachtgever van belang om de slagingskans te beoordelen. Maar de financiële haalbaarheid wordt ook gebruikt om de eventuele financieringsaanvraag te onderbouwen. Een gedegen financiële haalbaarheidsanalyse kan helpen bij het succesvol afronden van de financieringsaanvraag. Daarnaast geeft het inzicht in voor welke mogelijke financieringsconstructies gekozen kan worden. 

Monitoring
Gedegen controle over het budget, de planning en de kwaliteitseisen is een basisvoorwaarde voor het succesvol monitoren van de financiën. De raming van de kosten start bij aanvang van het project en wordt gedurende de gehele looptijd bijgehouden. De investering-, bouw-, installatie- en exploitatiekosten worden afgezet tegen het budget en exploitatieopbrengsten. Door deze kosten en opbrengsten en de planning en kwaliteit continue te monitoren kan het project in goede banen worden geleid. Het geeft continue inzicht in en grip op de inkomsten en uitgaven. 

Onze projectmanagers hebben jarenlange ervaring met onderbouwen van financieringsvraagstukken alsmede het monitoren van de financiële haalbaarheid. Door het te combineren met risicomanagement kunnen de financiële risico’s worden geminimaliseerd en positieve risico’s worden benut. Gedurende het traject zullen de volgende documenten worden samengesteld. 

  • Budgetraming 
  • Investeringskosten conform NEN 2699
  • Directiebegroting
  • Haalbaarheidsanalyse

Budgetraming
De budgetraming is een snelle indicatie van de totale bouwkosten van het project. Vaak is er in de fase waarin de budgetraming gewenst is nog geen (gedetailleerd) ontwerp, maar zijn er slechts enkele uitgangspunten zoals het aantal kamers, het aantal werkplekken, het vloeroppervlak, de gewenste afwerking, de locatie en functionele en technische eisen. Op basis van de elementenmethode kan reeds een voor deze fase voldoende, nauwkeurige raming worden gemaakt. Dit geeft de opdrachtgever voldoende houvast om mogelijk de alternatieven nieuwbouw, verbouw of renovatie af te wegen en de eventuele volgende stappen met vertrouwen te kunnen nemen. 

Door ons reeds in dit stadium in het traject te betrekken kunnen we meedenken in de totstandkoming ervan. Door reeds in deze fase slimme, innovatieve en creatieve oplossingen te bedenken die de uitgangspunten van het primaire proces, de afwerkingseisen en de ruimtelijke en functionele eisen combineren, kan de realisatie worden geoptimaliseerd en kosten worden bespaard. Daar nemen we ook de onderhouds- en exploitatiekosten in mee. Dat is de toegevoegde waarde van een bouwmanager. 

Investeringskosten conform NEN 2699
Een bouwproject is meer dan alleen de directe bouwkosten. In het bepalen van de investeringskosten moeten ook de stichtingskosten worden meegenomen. Dit zijn de kosten voor bijvoorbeeld het verkrijgen van de financiering, de adviseurs, het verkrijgen van vergunningen en het voldoen aan overige wetgeving. De bouwkosten plus de stichtingskosten vormen samen de totale investeringskosten. Wij berekenen deze conform NEN2699. 

Directiebegroting
Wanneer de ontwerpfase is afgerond is het complete ontwerp uitgewerkt in (STABU-)bestek en tekeningen. Eventueel kan zijn gekozen voor een BIM-model. De volgende stap is de prijsvorming. In de prijsvormingsfase is het vaak zeer gewenst om tot een goed vergelijk te komen en er zeker van de te zijn dat de bouwkosten volledig en marktconform zijn en dat alle risico’s zijn overwogen. De opdrachtgever kan zo de beste inschatting maken welke inschrijving het meest economisch voordelig is, kijkend naar de gehele levensduur van het project. 

Wanneer wordt gekozen voor een Europese of nationale aanbesteding is het opstellen van een directiebegroting verplicht. Indien wordt gekozen voor een alternatief contractvormings- of aanbestedingsmodel kan het opstellen van een directiebegroting veel voordelen hebben. 

De directiebegroting is een begroting op regelniveau, opgesplitst naar arbeid, materiaal en overhead. De directiebegroting wordt gebruikt als de tegenhanger van de inschrijfbegroting van de aannemer. De directiebegroting geeft u houvast en een methode om de inschrijvingen van de aannemers te toetsen op juistheid en volledigheid. Daarnaast geeft het u de mogelijkheid om aanbiedingen van verschillende aannemers te vergelijken. 

Onze projectmanagers kijken met u mee. Zij maken de vergelijking en kijken of de prijzen, hoeveelheden en normen van de inschrijvingen reëel, volledig en marktconform zijn. Daarnaast kunnen zij de risico’s in kaart brengen en geven zij een gunningsadvies. Zij zullen u ook ondersteunen in de onderhandelingen en contractvorming met de aannemer.